Podczas XXXI sesji Rady Miejskiej w Radomiu, która odbyła się 27 czerwca br., Prezes Zarządu RADPEC S.A. - Krzysztof Zborowski - zaprezentował radnym strategię rozwoju spółki. 

W swoim wystąpieniu Prezes Zborowski podkreślił, iż w „RADPEC” S.A. zostały podjęte prace, których celem jest wypracowanie optymalnego modelu dostosowania mocy wytwórczych do zmieniających się przepisów środowiskowych. Działania te uwzględniają również wymogi ustawodawstwa unijnego i krajowego w zakresie prawa energetycznego, prawa budowlanego, efektywności energetycznej oraz możliwości korzystania z programów pomocowych.

K Zborowski sesjaRM

Spośród kilku analizowanych wariantów rozwoju, ze względu na przyszłość firmy, jej kondycję biznesową oraz uwarunkowania prawne i ekonomiczne zostały wzięte pod uwagę trzy opcje. Wśród nich wariant minimum dotyczący wyłącznie modernizacji istniejących urządzeń oraz warianty inwestycyjne nastawione jednocześnie na rozwój przedsiębiorstwa poprzez rozszerzenie zakresu usług o produkcję energii elektrycznej.

„Pierwszy wariant jest dostosowawczym, minimalnym, polegającym na budowie instalacji środowiskowych dla istniejących kotłów. Wariant drugi, inwestycyjny polega na budowie nowego źródła ciepła wytwarzającego jednocześnie energię elektryczną (praca w kogeneracji) oraz dostosowanie pozostających w eksploatacji kotłów WR-25. I wariant trzeci, inwestycyjny, to budowa Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych wraz z realizacją wariantu pierwszego lub wariantu drugiego” – wyjaśnił Prezes Krzysztof Zborowski.

W wariancie pierwszym oszacowano nakłady na dostosowanie 10 kotłów WR-25 na 95 mln zł. Przy drugim wariancie łączne szacowane nakłady to ok. 206 mln. zł. Jeśli chodzi o trzeci wariant to realizacja ITPOK nie wpływa na konieczność realizacji instalacji środowiskowych dla istniejących jednostek (wariant 1) lub inwestycyjno-modernizacyjnych (wariant 2). Wówczas łączne planowane nakłady inwestycyjne wyglądałyby następująco:
- ITPOK + silniki gazowe + dostosowanie źródeł istniejących 320+206 = 526 mln
- ITPOK + dostosowanie źródeł istniejących 320+95=415 mln
Analiza trzech powyższych wariantów wyraźnie pokazuje, iż pierwszy (dostosowawczy) nastawiony jest jedynie na minimum działań związanych z dostosowaniem systemu do obowiązujących norm unijnych, natomiast dwa kolejne służą jednocześnie długofalowemu rozwojowi przedsiębiorstwa.
Jak powiedział Prezes Zarządu „Obecnie najbardziej zaawansowanym formalnie projektem inwestycyjnym jest budowa Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych (ITPOK)”. Jeśli chodzi o ten projekt „RADPEC” S.A. dysponuje:

- Decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach z 28.01.2013r. nr OŚR.III.6220.55.2011.Al - ważną do 02.2019 r.
- Decyzją nr 54/2013 o ustaleniu lokalizacji celu publicznego z 17.07.2013 r. – bezterminową.

Przy obecnej strukturze przychodów, „RADPEC” jako przedsiębiorstwo ciepłownicze, nie jest zdolny do samodzielnego sfinansowania i przeprowadzenia inwestycji dlatego do realizacji w/w projektu musi pozyskać Inwestora (Partnera Biznesowego), który zapewni finansowanie, projektowanie, budowę instalacji oraz modernizacje majątku wytwórczego w niezbędnym zakresie. Dlatego też Prezes Zborowski pokazał radnym możliwe drogi realizacji. „Pierwszą z nich jest powołanie spółek celowych do realizacji w/w przedsięwzięć, w których „RADPEC” S.A. i Partner biznesowy będą posiadać udziały. Spółki po wybudowaniu instalacji oraz po ustalonym w umowie okresie jej eksploatacji (np. 20-25 lat) przekazałyby za symboliczną opłatą instalacje do „RADPEC”. Druga możliwość to sprzedaż przedsiębiorstwa w całości i scedowaniu wówczas konieczności przeprowadzenia inwestycji i modernizacji na nowego właściciela. Miasto pozbywa się wówczas kontroli nad zaopatrzeniem w ciepło Radomia” – podsumował Prezes Zborowski.
Niepodjęcie działań inwestycyjnych może w skrajnym przypadku doprowadzić do zamknięcia obecnych instalacji wytwórczych od 01.01.2023 r. wobec niespełniania standardów emisyjnych. Decyzja o wyborze wariantu, skali i kierunku rozwoju „RADPEC” S.A. zostanie podjęta przez właściciela, czyli przez Gminę Miasta Radom.